Zij zagen Oorlog

Oprecht en authentiek

Een oceaan van verhalen

Ik hield het niet droog

Speeldata

Over Ksenia

Afbeelding voor Over Ksenia

De Joodse Ksenia Marasanova ontvluchtte op 17 jarige leeftijd de USSR, waar ze in 1973 werd geboren in de miljoenenstad Kharkov, nu gelegen in het oosten van Oekraïne. Antisemitisme vierde hoogtij in de USSR (en nog altijd in Oekraïne), dus als jood had je geen uitzicht op fatsoenlijk onderwijs of zorg. Ze beoefende martial arts en droomde van de wereldtop. Samen met haar moeder, tante, nichtje en oma en een tas spullen stapte ze op de bus naar Hongarije om nooit meer in de USSR terug te keren. Via Israël reisde ze (veelal liftend) verder naar Amsterdam, om zich daar als vechtsporter te ontwikkelen in sportscholen die wereldtoppers produceerden.

Ksenia's familieleden zijn wetenschapper of muzikant. Haar vader is wiskundige en geeft op 73-jarige leeftijd nog altijd les op de marine-academie van Sint-Petersburg. Haar moeder is componist, speelt piano en viool en leidde jarenlang een orkest in Sint-Petersburg. Ze schreef toneelstukken, ballets en muziek voor films. Haar tante was wiskundige en ontwikkelde algoritmes.

Kharkov was de grootste industriestad van de USSR en in de tweede wereldoorlog een prominent strijdtoneel, want de stad werd tussen 1941 en 1943 maar liefst drie keer door de nazi’s veroverd en even zo vaak door de Sovjets bevrijd. Meer dan de helft van haar familie overleefde de oorlog niet. Een aantal stierf als soldaat in het Rode Leger in de strijd, maar de meesten overkwam het omdat ze op het verkeerde moment in de weg liepen.

In Amsterdam werkte Ksenia overdag als schoonmaker bij families in Amsterdam-Zuid, terwijl ze 's avonds bij Chakuriki trainde onder Thom Harinck. Ze leerde Nederlands door te luisteren naar de liederen van Drs. P en Radio 1. Eind jaren '90 verschoof haar interesse naar Internet, toen ze via een browser een 'verloren' vriendin terugvond.

Met een aantal Nederlandse vrienden richtte ze eind jaren '90 in Zwolle een softwarebedrijf op en daarmee ontwikkelde ze de eerste grote webwinkels van Nederland. Samen met haar partner maakte ze lange dagen om het bedrijf van de grond te krijgen. Als software-engineer en database-architect werkte 7 dagen per week, vaak wel 16 uur per dag en pas na drie jaar gingen ze voor het eerst samen op vakantie: 3 dagen naar Salzurg. Het technisch werk nam haar volledig in beslag en toen ze zwanger was werkte ze tot haar vliezen braken.

Na de geboorte van een gezonde dochter raakte Ksenia jarenlang geen toetsenbord meer aan. Ze was de ultieme speelkameraad voor het jonge mens. Ze zong liedjes en speelde alle boeken na die in het gezin (voor)gelezen werden.

Het acteren pakte haar zo, dat ze zich er verder in ging verdiepen. Ze volgde een aantal meerjarige professionele acteeropleidingen en gespecialiseerde masterclasses. Ze speelde in klassieke stukken en deed improvisatietheater.

Ksenia ontwikkelde archetype-theater, waarin ze een boodschap overbrengt door beweging te combineren met muziek en gesproken en gezongen woord. Haar jarenlange muay thai training en haar kennis van muziek, talen en culturen maken het een vertelvorm.

Tekst gaat verder onder de film.

In haar eerste solo-voorstelling 'Strannik' ging ze als Pelgrim op zoek naar de essentie van leven. Deze voorstelling bevat liederen in het Nederland, Engels en Japans en speelde ze gedurende een jaar wekelijks voor liefhebbers van theater- en vertelmethodieken.

Met haar tweede solovoorstelling 'Zij zagen Oorlog' speelt ze momenteel in de theaters in Nederland en België. In de voorstelling gaat het over het maken van keuzes in tijd van oorlog. Speeldata zijn afhankelijk van de corona-maatregelen.

'Zij zagen Oorlog' bevat niet de verhalen van haar familie, maar de monologen en liederen zijn wel gebaseerd op onderliggende oergevoelens die voor iedereen herkenbaar zijn: ambitie, hoop, lijden, vreugde en liefde.